Focení portrétu telefonem iPhone 7 Plus „na zakázku“

Portrét

Jedna strana chtěla vyhotovit fotky rodiny, druhá strana chtěla zjistit, co dokáže iPhone 7 Plus s iOS 10.1 a režimem Portrét v ostrém nasazení.

Je za tím příběh: „Když už jsi měl i vlastní výstavu mobilní fotografie“, jasně stanovený cíl: „Chci velkoformátový tisk celé rodiny“, a také výzva: „Zvládneš to se svým iPhonem?“. Model iPhone 7 Plus patří mezi fotografickou špičku v oblasti mobilních telefonů, profesionální technice se ale stále rovnat nemůže. Počkat. Anebo může?

 

Challenge accepted

Z mé strany byla výzva samozřejmě, že přijata. Přece jen jsem byl zvědavý, jak si režim Portrét povede v opravdu ostrém nasazení. Něco jiného je fotografovat snímky, na kterých skutečně záleží, než jen ty, které mají pouze ukázat technologické možnosti daného zařízení. Tím narážím na článek JAK FOTÍ IPHONE 7 PLUS V REŽIMU PORTRÉT S IOS 10.1, kde zas tak o moc vlastně nešlo.

Portrét

Zde je situace naprosto jiná. Zde jde o všechno. Bylo brzké odpoledne, Slunce svítilo, listí padalo a naštěstí ještě nemrzlo. Cca za hodinu a půl jsem nafotil na 125 snímků s tím, že každý byl ve skutečnosti duplicitní. Režim Portrét totiž ukládá fotografie dvě – jednu s hloubkou ostrosti a druhou bez. Tuto možnost jsem nechal, pro jistotu, zapnutou, kdyby náhodou.

Portrét

A náhodou to ani nebylo třeba. Z celé galerie jsem nakonec vyselektoval zhruba 70 fotografií, které vesměs právě s hloubkou ostrosti byly pořízené. Ony totiž vypadají zatraceně dobře. Je fakt, že nám přálo počasí i vhodně zvolený exteriér, i tak má ale režim Portrét stále své mouchy a těším se na další aktualizace systému iOS, které jej snad ještě více odladí.

 

Mouchy zde jsou, naučíte se s nimi ale pracovat

Předně se jedná o vhodně zvolenou vzdálenost od objektu. Rozhraní vám píše, že ideální vzdálenost od objektu je 2,5 metru. V té jsem nepořídil snad jediný snímek. Buď to totiž bylo moc blízko, nebo naopak moc daleko. Telefon vás vede a říká vám, jestli se máte přiblížit, nebo oddálit. Po několika snímcích, kdy jsem se tím řídil a pobíhal pořád dopředu a dozadu, jsem pochopil, že tudy cesta nevede.

Portrét

Lepší je brát to pocitově. Na displeji vidíte snahu telefonu hloubku ostrosti rozlišit, a dle toho vydedukujete spíše, než dle textové poznámky, zda se přiblížit nebo se naopak vzdálit. Samozřejmě ne vždy se to povede, protože i každý pohyb vaší ruky má na rozlišení vzdálenosti vliv.

Portrét

Často mi tak režim jen problikával a než jsem stihl stisknout spoušť, byl zase ten tam. V takovém případě jsem sklopil telefon k zemi, aby se „uklidnil“ a opětovně jsem namířil na scénu. Mnohdy to pomohlo, protože telefon tak začal vzdálenost vypočítávat znovu, znovu ohraničil a ostřil na tváře. Mnohdy jsem ale musel korigovat vzdálenost, nebo scénu pro její složitost opustit úplně.

 

Portrétový režim je jednoduše skvělý, i přes ty mouchy, které ještě má.

Důležitý poznatek je i ten, že fotografovaná osoba nesmí stát před nějakým plošným objektem (např. stěna). Na takové scéně telefon nedokáže odlišit vzdálenost mezi postavou a objektem za ní (která je tím příliš malá) a hloubku ostrosti nerozliší.

Fotoaparát

Šipka ukazuje znatelně ostrý a nepřirozený přechod.

Když je málo světla, režim vás na ten fakt upozorní a požaduje ho více. Když je ho ale přemíra, také mu to nečiní dvakrát dobře, protože s ním vznikají znatelné lokální přepaly. Pokud je pozadí scény příliš složité, portrét s hloubkou ostrosti se sice pořídí, ale ohraničení objektu v popředí není příliš estetické, přechod je tím až moc ostrý a nepřirozený (viz výřez ze snímku výše).

 

Díky za tu aktualizaci

V recenzi fotoaparátů iPhonu 7 Plus jsem psal, že teleobjektiv je v telefonu zatím jen do počtu a že záleží, co s ním vymyslí připravovaná aktualizace systému s režimem Portrét. Nyní musím říci, že toho vymyslela hodně, a že portrétový režim je skvělý, i přes ty nedostatky, které ještě má.

Když totiž budete mít dostatek světla, času a klidnou scénu, běžné oko na standardní scéně nepozná, a teď mě, prosím, neukamenujte, jestli je snímek fotografovaný DSLR fotoaparátem, nebo fotoaparátem v mobilním telefonu. Rozdíl zde samozřejmě je a pořád bude, neznalý ho ale prostě nevidí.

Ukázkové fotografie jsou editovány aplikacemi Snapseed, VSCO a Facetune, pro potřeby webu byly komprimovány a to kvůli jejich velikosti. Pro plný náhled fotografií si je stáhněte ZDE.

Konstruktér CNG čerpací stanice pro plnění osobních automobilů ve společnosti MOTOR JIKOV Group. Šéfredaktor internetového Apple magazínu Appliště.cz.