Instagram slaví dvouleté narozeniny

Přesně 2 roky uplynuly včera od okamžiku, kdy byla poslána první fotografie na kultovní sociální síť INSTAGRAM. Tehdy první skutečný „výstřel“ provedl jeden ze spoluzakladatelů Kevin Systrom a pochopitelně ještě v testovací beta verzi 🙂 V ostrém provozu ho veřejnost, respektive v té době výhradně uživatelé iPhonů a iPodů Touch, mohli začít používat o tři měsíce později, tedy v říjnu 2010 (pro puničkáře, stalo se tak 6.10. 2010). S odstupem času je jisté, že duchovní otcové projektu, pánové Kevin Systrom a Mike Krieger, spustili doslova mánii, která trvá dodnes. Za pouhých 13 měsíců se počet aktivních tvůrců na Instagramu dostal na 13 milionů, takže co měsíc, to milion nových uživatelů. Pokud se nepletu, neexistuje za uplynulých 24 měsíců v branži mobilní komunikace tak úspěšný a rychle rostoucí projekt, jako je  právě Instagram. Kolem slov INSTA a GRAM vznikla během krátké doby tak silná komunita, že překonat ji dá konkurentům hodně velkou práci. Ne snad, že by po vzoru „obrázkové“ sociální sítě nevstoupili na trh i další hráči.

Instagram ale přišel v pravý čas a spustil lavinu, která se dodnes  nezastavila. Je přitom kuriózní, že jeho tvůrci nikdy nevytvořili třeba vlastní webovou verzi mobilní app ve smyslu rozsáhlejší a propojené struktury s profily jednotlivých uživatelů, jako ji má dnes třeba konkurenční PINTEREST. Letos začátkem února dostal Instagram „nový kabát“. Tehdy jenom velmi zasvěcení mohli tušit, že vedlejším efektem UPDATE je také příprava pro uvedení aplikace pro konkurenční platformu Android od Google, na níž zakladatelé projektu dříve několikrát upozorňovali. O necelý měsíc později Kevin Systrom na blogu Instagramu oznamuje, že počet uživatelů překročil hranici 27 milionů lidí !!!, přičemž připomenul, že již brzy přijde právě i verze app pro Android.

S odstupem času lze napsat, že se tak záhy skutečně stalo, a z hlediska krátké historie Instagramu to byl první a doposud jediný (a zároveň dobře zvládnutý) kritický moment. Připuštění tvůrců z konkurenčního operačního systému totiž spustilo silnou vlnu kritiky od mnoha uživatelů jablečných zařízení. Argumentovali hlavně tím, že zatímco doposud si úroveň fotografií na Instagramu držela styl a vyšší kvalitu, po spuštění Android verze se na síti začala objevovat záplava „nežádoucího balastu“. Zprvu poněkud vyostřená situace se ale brzy uklidnila a v současné době užívají majitelé obou verzí app Instagram pospolu.

A až na pár drobných výpadů vše běží spokojeně dál. Uvedením app pro konkurenční Android si tehdy autoři Instagramu mimo jiné zpevnili jednu zásadní cestu – a sice pozdějšímu a nečekanému prodeji práv a většinového podílu v expandující společnosti mamutímu Facebooku. Stalo se tak letos začátkem dubna a Systrom s Kriegem za tenhle obchod roku na trhu s mobilními sítěmi vyinkasovali rovnou miliardu amerických dolarů. No, popravdě řečeno, mít „dítě“, které vám v necelých dvou letech vydělá takovýhle balík peněz, to už stojí za pozornost 🙂 Ačkoliv osobně nepovažuji Instagram aplikaci za klasickou fotoapp, ale spíše za sociální síť, určenou především ke sdílení a komunikaci s důrazem na fotografie, je třeba mu přiznat vysoký podíl na rozvoji iPhone fotografie, ale i příbuzných kategorií. Byl to totiž právě Instagram, který vnuknul lidem touhu zpracovávat fotky před posláním do sítě různými efekty a přitom si tak hravě tvořit a měnit reálnější formu obrazu na zkreslenou, deformovanou.  A současně vytvořil a „pobláznil“ neskutečně početnou komunitu lidí a fanoušků, takzvaných Instagramers, kteří začali díky slovům INSTA a GRAM, kreativně tvořit vedlejší aktivitu svázanou s touhle „obrázkovou síť“.  Od května letošního roku Instagram disponuje více než 50 milióny registrovaných uživatelů. Tak všechno NEJLEPŠÍ !!!