Na chvíli se mi sešly v ruce základní verze iPhonů od 3G až po 6 Plus. Měl jsem tak možnost pořídit s každým z nich několik snímků alespoň na ukázku toho, jak se optika iPhonů vyvíjela.
Podmínky sice nebyly ideální a šlo jen o takovou rychlovku, pro názornost to ale postačí. Výsledek je pak zcela jasný. Nejstarší iPhone 3G sloužil už i ve své době opravdu jen k pořizování momentek nevalné kvality a trend v tomto ohledu rozhodně neudával.
iPhone 3G – Hlavní kamera byla o rozlišení pouhé 2 Mpx.
Kvalita optiky iPhonu 4 už však byla dostačující. Díky ní se z tohoto modelu také stal takový fenomén, kterému vděčíme za vznik pojmu iPhoneography. I za jeho doby už ale byly mobilní telefony s papírově lepší specifikací. Za svůj úspěch tak vděčí hlavně fotoaplikacím, které ostatním platformám chyběly.
iPhone 4 – Hlavní kamera byla již o rozlišení 5 Mpx s možností natáčet full HD 1080p video při třiceti snímcích za sekundu. Přední kamera byla pouze o VGA rozlišení.
Pětka z větší části podědila optiku po svém předchůdci – iPhonu 4s, který přišel s rozlišením 8 Mpx, přičemž se toto rozlišení drží až do nejnovějších modelů. Apple to obhajuje tím, že na megapixelech nezáleží, že to je až posledním faktorem ovlivňující výsledný snímek. Do jisté míry má pravdu, ale pro většinu zlých jazyků je právě toto tím faktem, proč se iPhonům posmívají. Nic to však nemění na faktu, že optika iPhone je nejpoužívanějším fotoaparátem na světě.
iPhone 5 – Hlavní iSight kamera byla o rozlišení 8 Mpx s clonou objektivu ƒ/2,4, pětivrstvým objektivem a LED bleskem s možností natáčet HD 1080p video při třiceti snímcích za sekundu. Přední FaceTime kamera měla rozlišení 1,2 Mpx a zvládala natáčet HD 720p video.
Plus verze iPhone 6 přišla jako první mezi iPhony s optickou stabilizací obrazu. Jejích kvalit tak využijete zejména při zhoršených světelných podmínkách. Mezi výslednými snímky iPhone 5 a 6 Plus při ideálních podmínkách už takový rozdíl není, dokonce v porovnání s předchůdcem iPhone 5s už pak musíte rozdíly hledat. Rozdíl je patrný zejména v ostrých konturách na výsledcích z nejnovějšího modelu díky drobným vylepšením objektivu.
Všechny snímky byly pořízeny nativní aplikací Fotoaparát výběrem ostřícího bodu. Snímky neprošly žádnou úpravou a jsou v plném rozlišení. První snímek je vždy z iPhone 3G, následovaný iPhonem 4, 5 a 6 Plus. To, jak iPhone 6 Plus fotí, si můžete dopodrobna přečíst v samostatné recenzi jeho optiky.
iPhone 6 Plus – Hlavní iSight kamera je o rozlišení 8 Mpx s clonou objektivu ƒ/2,2 a velikostí pixelu 1,5 µ s technologií Focus Pixels a pětivrstvým objektivem, který obsahuje hybridní infračervený filtr. Přítomna je optická stabilizace obrazu a True Tone blesk, který slouží k věrnějšímu podání barev při jeho použití. Videosekvence jsou o rozlišení HD 1080p video s 30 nebo 60 snímky za sekundu, optika zvládne pořídit i zpomalené video o 120 nebo 240 snímcích za sekundu, přítomen je také kontinuální autofocus, který během natáčení záznamu plynule ostří. Přední FaceTime kamera má však stále rozlišení pouhých 1,2 Mpx, clona jejího objektivu je ƒ/2,2 a natáčí HD 720p video.
Galerie 1: Mlha přede mnou, mlha za mnou – tak se dají charakterizovat fotografické výkony iPhone 3G, Plusko snímá scénu celkově v chladnějších barvách.
Galerie 2: Jedna scéna, jeden ostřící bod (vyjma iPhone 3G) a co iPhone to jiné podání barev.
Galerie 3: Na 3G nevidíte nic, výsledek čtyřky je jeden velký růžový flek, pětka už si hraje i s hloubkou ostrosti, u 6 Plus je už i viditelná struktura jednotlivých lístků vřesu.
Galerie 4: Výsledek z 3G je jak z Padesáti odstínů šedi, čtyřka je rozmazaná, pětka drží ostrost středu snímku, po krajích již ale maže a výsledek z 6 Plus je ostrý jak břitva.
Galerie 5: U makrosnímku bylo špatné světlo a na iPhone 3G ani nepoznáte, co je fotografováno, iPhone 4 dost přepálil, iPhone 5 má více nádech do modra, zde se ale ani 6 Plus moc nevytáhlo.