Kodak Ektra je tady, má se iPhone bát? (recenze + srovnání fotografií s iPhonem 7 Plus)

6 Hlavní objektiv
7 Noční scéna
8 Videozáznam
8 Kvalita přední kamery
6.5

Roku 1941 představil Kodak svou sérii fotoaparátů Ektra. Hlavně svým jménem na ní odkazuje již druhý telefon této značky, aby dostatečně zdůraznil, že on je tady hlavně od focení.

Pokud sérii těchto „prehistorických“ fotoaparátů neznáte, ničemu to nevadí. To, že je Kodak Ektra hlavně fotomobil, totiž poznáte už z jeho vzhledu. Ten je originální, neokoukaný, retro a také pěkně obtloustlý. Pětipalcový displej přitom nezavdává k přílišnému kynutí. Když se tedy Ektra drží příjemných rozměrů, co se délky a šířky týče, tloušťka 14 milimetrů značí pěkného cvaldu.

Může za to nejen vystouplý objektiv, který telefonu dominuje a naštěstí je umístěn ve středu zad zařízení, ale i jeho brada, jenž má uživateli poskytnout hlavně jistější držení telefonu. Pokud byste si i tak byli nejistí, v balení telefonu najdete poutko na ruku. Pamatujete na něho ještě? To je taková ta šňůrka, kterou si dáte kolem svého zápěstí. Je ale fakt, že i díky kožence na zádech telefonu ten oproti takovým šestkovým a sedmičkovým iPhonům jen tak z ruky nevyklouzne.

Hardware nad zlato

Papírově je to bijec. Hlavní objektiv má 21 Mpx s úhlopříčkou snímače 1/2,4“, je přítomno PDAF ostření a nejvyšší světelnost f2.0. Jedná se o model IM230 od SONY. Nabízí i šestiosou optickou stabilizaci a duální LED blesk. Pro milovníky videa je dobrá zpráva ta, že umí natáčet ve 4K. Přední fotoaparát má rozlišení 13 Mpx, nejvyšší světelnost je f2.2 a i zde je přítomen snímač s rychlým PDAF ostřením.

5palcový displej poskytuje rozlišení 1 920 x 1 080 pixelů. Zařízení pohání desetijádrový procesor MediaTek Helio X20 2.3 GHz s operační pamětí 3 GB. Ta interní má hodnotu 32 GB, přítomen je i slot na MicroSD karty, kterými můžete kapacitu paměti navýšit až na 128 GB. Baterie má 3 000 mAh, dobíjí se kabelem, který je na jedné straně osazen USB-C standardem. Přítomno je LTE, Wi-Fi, Bluetooth i GPS.

Někdy je fajn nehledět jen do toho svého písečku a rozšířit si obzory, jestli to někdo někde nedělá stejně dobře, nebo třeba i lépe.

A celé to běží na Androidu 6.0. Proč s tím tedy prudíme na webu zajímajícím se o iPhone fotografii? Protože někdy je fajn nehledět jen do toho svého rybníčku a rozšířit si obzory, jestli to někdo někde nedělá stejně dobře, nebo třeba i lépe. Je to případ zrovna Kodaku?

Eastman Kodak Company je americká nadnárodní firma, specializující se na fotografické materiály a fotopříslušenství. Společnost byla populární především v době fotoaparátů používajících svitkový film. Po nástupu digitálních fotoaparátů se věnovala digitální fotografii a digitálnímu tisku. Od roku 1989 je firma držitelkou ceny Americké filmové akademie Oscar za dlouholetý přínos v oblasti rozvoje filmové technologie. Mimo jiné firma vynalezla přenosný fotoaparát a přinesla světu první fotografie z Měsíce.

Zdroj: Wikipedie

Nadstavba Androidu od Kodaku

Kdo fotil s DSLR nebo i kompaktem, možná si z těchto zařízení pamatuje kolečko na přepínání režimů. Tam se Kodak při tvorbě uživatelského prostředí Ektry také inspiroval. Ta protože jede na Androidu, mohl jej Kodak mírně zasáhnout, aby ho uzpůsobil obrazu svému.

Bohužel je samo kolečko tak malých rozměrů, že se používá velice kostrbatě. Je zde sice možnost rozkliknout si jej přes celý displej, to ale zase zdržuje. Chce to si ho tedy nejdříve ochočit. Samo přepínání jednotlivých režimů je také docela pomalé. Vyjma inteligentní automatiky, až 360° panoramy a HDR režimu poskytuje i režim sportu, portrétu, krajiny a také poslední dobou tolik omílaného bokehu.

Panorama Kodak Ektra
Panorama pořízená Kodakem Ektra (snímek je komprimovaný, níže naleznete odkaz na jeho stažení v plné velikosti)
Panorama iPhone 7 Plus
Panorama pořízená iPhonem 7 Plus (snímek je komprimovaný, níže naleznete odkaz na jeho stažení v plné velikosti)

I Kodak Ektra umí bokeh, i on na něho jde softwarově. Nejdříve však musíte dotekem vybrat objekt v popředí, který je cca 30 cm od objektivu. Po stisku spouště si chvilku počkáte, než nakonec vidíte výsledek. Na posuvníku si následně můžete určit intenzitu rozostření. Je to opravdu pomalé a výsledky nejsou příliš přesvědčivé, navíc se mnohdy dočkáte jen hlášky, že malé hloubky ostrosti nebylo možné dosáhnout, proto se uložil snímek bez ní.

I Kodak Ektra umí bokeh, i on na něho jde softwarově.

Důležitým režimem fotoaparátu je i ruční režim, ve kterém si můžete volit hodnoty ISO, času, expozice a vyvážení bílé. Nemusíte tak už využívat aplikací třetích stran. Jak známo, Apple toto zdárně ignoruje a na iOS nemáte jinou možnost, než zkusit třeba titul Manual atd., protože nativní Fotoaparát vám umožní jen jemné doladění expozice, nic víc, nic míň.

Manuální režim Kodaku Ektra

Je toho ještě víc

Vyjma samotné fotografické aplikace najdete v systému i několik dalších aplikací, které má na svědomí Kodak. Kdyby v něm však nebyly, ničemu by to nevadilo. Ve speciální složce na ploše naleznete čtyři ikony. Ta, pojmenovaná Kodak, vás jen odkáže na podporu na internetu. Snap galerie je alternativní aplikací pro procházení a úpravu fotek, Super 8 je značně osekanou formou Hipstamaticu a aplikace Prints je zase obdobou populárního Printicu. Nejedná se tedy o nic, co by nemělo nějakou (lepší) alternativu.

Super 8 mm film (zkráceně Super 8) je filmový formát, který byl uveden v roce 1965 firmou Eastman Kodak jako vylepšení svého vlastního staršího 8mm amatérského filmu. V tomto ohledu má tedy tato aplikace neskutečný potenciál, který však zatím zůstává ležet ladem. Může za to hlavně tristní zpracování aplikace. Třeba se dočkáme optimalizace, i když kdo ví, jestli to není jen výstřel naslepo.

Vyjma samotné fotografické aplikace najdete v systému i několik aplikací a speciální widget.

Zajímavou je tak snad jen galerie Snap, která má dvě možnosti editace vašich fotografií. Jedna je ta od Kodaku, druhá vás přesměruje do nepřekonatelného Snapseedu. A to dokonce tak, že přechod mezi tituly ani nepostřehnete. Alespoň něco se povedlo. Jestli se někdo dostanete k úspěšnému objednání fotografií skrze aplikaci Prints, dejte vědět, jak vypadají, já to riskovat nebudu. Aplikace mi z pěti pokusů čtyřikrát spadla, už jsem nad ní zlomil hůl.

Na druhé obrazovce ještě najdete speciální widget, který vám poskytne představení různých funkcí telefonu. Dá vám tipy na aplikace, a řekne i, jak se připojit do komunity uživatelů telefonu. Všechno ostatní pak už je klasický Android se všemi svými klady i zápory.

Je Kodak Ektra lepší než Apple iPhone 7 Plus?

Papírové hodnoty jsou jedna věc, dokáže ale Kodak s více megapixely na úkor nižšího clonového čísla iPhone 7 Plus přebít? Co se týče operačního systému, po této zkušenosti mě nikdo nepřesvědčí o tom, že Android je dobrý, rychlý a odladěný operační systém, pokud je do něho jakkoli zasáhnuto.

Používání Kodaku tak nejvíc sráží rychlost ostření, rychlost volby režimů i rychlost ukládání snímků do galerie. Pokud má člověka focení hlavně bavit, mnohdy mě Ektra spíše frustrovala a měl jsem chuť hodit jí do kytek. Kdyby teď nějaké rostly. Naopak si vede dobře při přisvětlení noční scény diodou a k zahození není ani přední objektiv, který vám vykouzlí líbezné selfie. Překvapilo i maximální přiblížení hlavního objektivu (digitální zoom). To samozřejmě není rozumně použitelné, je ale větší než u iPhonu 7 Plus i s jeho teleobjektivem.

zoom
Maximální přiblížení Kodaku Ektra
Přiblížení iPhone 7 Plus
Maximální přiblížení iPhonu 7 Plus

Pokud se Kodak nenechá odradit a ještě to zkusí s nějakým dalším modelem, tak se na něho budu těšit. Teď totiž jen přešlapuje na místě a pořádně neví, co vlastně chce. Být spíše mobil, nebo fotoaparát? Vyjít vstříc pokročilým fotografům, nebo se zalíbit masám? Sám nevím co si o něm myslet. Verdikt, jestli fotí lépe, nebo ne, nechám tedy na každém z vás.

Vy totiž rozhodněte, který telefon fotí lépe – vyhraje ten, či onen? Abyste zjistili, který snímek je pořízený jakým zařízením, musíte si jej rozkliknout. Já už mám tedy jasno, a co vy? Podělte se s námi se svým názorem v komentářích pod článkem.

Ukázkové fotografie jsou bez jakékoli editace. Někdy bylo ostřeno dotknutím se bodu na displeji a maximálně byla upravena expozice, a to ještě před pořízením snímku. V textu je psán na prvním místě vždy Kodak Ektra, snímky už jsou ale řazeny náhodně – až po jejich rozkliknutí se dle pojmenování dozvíte, které zařízení jej fotilo. Pro potřeby webu byly fotografie komprimovány. Pro jejich plný náhled si je stáhněte ZDE:

Standardní scény (některé byly Kodakem fotografovány v režimu Krajina nebo HDR – to bylo na iPhonu zapnuto automaticky):

Ektra

7 Plus

7 Plus

Ektra

7 Plus

Kodak Ektra

Ektra

Ektra

Ektra

7 Plus

7 Plus

Ektra

7 Plus

Ektra

Režim Bokeh v Kodaku Ektra potažmo Portrét v iPhonu 7 Plus:

7 Plus

Ektra

7 Plus

Kodak Ektra

Ektra

7 Plus

Ektra

Makro (u Kodaku Ektra je přítomný samostatný režim, u iPhonu 7 Plus byla scéna focena automatikou):

7 Plus

Ektra

7 Plus

Ektra

Ektra

7 Plus

Ektra

Ektra

7 Plus

7 Plus

Složitá scéna při umělém osvětlení na automatický režim:

7 Plus

Ektra

Noční scéna (první série byla bez přisvětlení, u druhé byl použit LED blesk toho zařízení, kterým bylo fotografováno):

7 Plus

Ektra

7 Plus

Ektra

Další noční snímky:

Ektra

7 Plus

Ektra

7 Plus

Přední fotoaparát

selfie

selfie

Název: Kodak Ektra

Cena: 14 490 Kč

Parametry: 21 Mpx Sony IM230 s úhlopříčkou 1/2,4“,  PDAF ostření, clona f2.0, OIS, duální LED, 4K video; 13Mpx, PDAF ostření, clona f2.2; 5palcový IPS displej, rozlišení 1 920 x 1 080 pixelů; desetijádrový procesor MediaTek Helio X20 2.3GHz; operační paměť: 3GB; interní paměť: 32 GB; MicroSD karty (až 128 GB); kapacita baterie 3 000 mAh; USB-C; LTE; Wi-Fi (2,4 GHz, 5 GHz); Bluetooth; GPS; Android 6.0

Rozměry: Výška: 147,8 mm, šířka: 73,4 mm, tloušťka 14 mm, váha: 163 g